{"id":63,"date":"2020-08-13T17:47:52","date_gmt":"2020-08-13T15:47:52","guid":{"rendered":"https:\/\/hrmdrustvo.hr\/?page_id=63"},"modified":"2020-12-13T10:58:45","modified_gmt":"2020-12-13T09:58:45","slug":"senzomotorika","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/hrmdrustvo.hr\/odgojna-podrucja-montessori-programa\/senzomotorika\/","title":{"rendered":"Senzomotorika"},"content":{"rendered":"\n

RAZVIJANJE I OPLEMENJIVANJE OSJETILA  <\/h3>\n\n\n\n

Za\u0161to su nam osjetila va\u017ena? \u00a0Aristotel ka\u017ee :\u00a0 Ni\u0161ta nije u razumu \u0161to predhodno nije bilo u osjetilima. <\/em>Marija Montessori ka\u017ee : Osjetila su temelji. \u0160to ne mogu spoznati to za mene ne postoji. <\/em>Nadalje, ona tvrdi da dijete prolazi kroz senzibilne faze<\/em> posebno isti\u010du\u0107i \u00a0ljubav prema okolini<\/em> s \u00a0naglaskom na obrazovanje\u00a0 i oplemenjivanje osjetila<\/em> .<\/p>\n\n\n\n

Taj\u00a0 \u00a0proces traje \u00a0dugo, \u00a0a po\u010dinje ro\u0111enjem djeteta i traje\u00a0 sve do pete godine \u017eivota. Ova senzibilna faza je vrlo va\u017ena u razvoju inteligencije<\/em> \u0161to je ujedno i ciljobrazovanja i oplemenjivanja osjetila. Zahvaljuju\u0107i njoj dijete s lako\u0107om upoznaje svijet koji ga okru\u017euje. Stoga je va\u017eno dati mu konkretne pribore u ruke kako bi putem svoje\u00a0 inteligencije, \u00a0pokretom ruke i osjetila\u00a0\u00a0 postiglo \u00a0materijaliziranu apstrakciju<\/em>. To su konkretni predmeti koji u sebi sadr\u017ee apstraktne pojmove,\u00a0 na primjer: visoko, nisko, debelo, tanko, uglato, okruglo, hrapavo. Dijete\u00a0 tako izo\u0161trava i profinjuje svoja osjetila kao \u0161to su vid, sluh, okus, miris itd. a sve informacije sprema u svoj um putem mi\u0161i\u0107nog pam\u0107enja <\/em>\u2013\u00a0 kooperacija predmeta i ruku. Kod dodirivanja nekog predmeta registriraju se svi povr\u0161inski utisci. <\/p>\n\n\n\n

Ako se predmet opipava sa svih strana , tada se uklju\u010duje i mi\u0161i\u0107na memorija. Izvr\u0161eni pokreti odnosno kretanje u dodiru \u00a0s predmetom bit \u0107e spremljeni u memoriju. U tom slu\u010daju prenosi se ne samo utisak o izvr\u0161enom pokretu, nego i\u00a0 svijest o jednom vanjskom predmetu. To zovemo stereognozijsko osjetilo<\/em>. \u00a0Stereognozijsko osjetilo pri tome sprema utiske \u00a0\u2013 ocjene veli\u010dine i oblika predmeta opipom. Ta memorija mo\u017ee sadr\u017eavati i vizualni dojam, kroz koji se predmet mogao to\u010dnije sagledati i razumjeti,\u00a0 na primjer u radu s tajanstvenom vre\u0107icom .\u00a0 <\/em>Taktilna, osjetila i mi\u0161i\u0107na memorija su povezani s osjetilom vida. Primjeri geometrijskog i biologijskog ormari\u0107a, geometrijska tijela,….<\/em>U svrhu profinjenja i izo\u0161travanja osjetila u pravom trenutku Maria Montessori daje \u00a0jedno va\u017eno i veliko podru\u010dje pribora s kojim dijete treba raditi, a to je podru\u010dje senzomotorike<\/em>. Materijali se sastoje iz sistema predmeta koji su izra\u0111eni prema odre\u0111enim fizi\u010dkim osobinama: dimenzija, boja, oblik, itd. Tako\u0111er rad s priborima utje\u010de na \u00a0<\/em>razvijanje preciznog hvata, okulomotorne koordinacije, <\/em>shva\u0107anje apstraktnih pojmova uz pomo\u0107 konkretnog pod sloganom od uhvatiti do shvatiti. <\/em>\u00a0\u00a0<\/p>\n\n\n\n

Sa svim   priborima  dijete se intuitivno priprema za pristup svakodnevnom \u017eivotu, strukturama materijalnog svijeta kao \u0161to su atomi i molekule, te apstrahiranje realnog svijeta , npr. ra\u010dunanje volumena,  povr\u0161ine, binomijske i trinomijske formule , itd. Karakteristike pribora sufizikalne osobine, postepenost ,izdvajanje samo jedne  bitne osobine, kontrola pogre\u0161ke, estetika, … Tako\u0111er  Marija Montessori nagla\u0161ava da su materijali za razvoj i oplemenjivanje osjetila klju\u010d za spoznaju svijeta.  <\/em>Mo\u017eemo se pitati: Kojom  podr\u0161kom  dijete dobiva informacije u ovom podru\u010dju <\/em>?  Odgovor je  kroz lekciju u tri stupnja. <\/em> <\/p>\n\n\n\n

  1. stupanj – imenovati predmet ili njegovo svojstvo<\/li>
  2. stupanj – ponovno prepoznavanje imena i predmeta \/ utvr\u0111ivanje naziva<\/li>
  3. stupanj  –  aktivno razumjevanje rije\u010di \u2013 provjera  kroz pitanje<\/li><\/ol>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    RAZVIJANJE I OPLEMENJIVANJE OSJETILA   Za\u0161to su nam osjetila va\u017ena? \u00a0Aristotel ka\u017ee :\u00a0 Ni\u0161ta nije u razumu \u0161to predhodno nije bilo u osjetilima. Marija Montessori ka\u017ee : Osjetila su temelji. \u0160to ne mogu spoznati to za mene ne postoji. Nadalje, ona tvrdi da dijete prolazi kroz senzibilne faze posebno isti\u010du\u0107i \u00a0ljubav prema okolini s \u00a0naglaskom na […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":870,"parent":59,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"footnotes":""},"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/hrmdrustvo.hr\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/63"}],"collection":[{"href":"https:\/\/hrmdrustvo.hr\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/hrmdrustvo.hr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/hrmdrustvo.hr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/hrmdrustvo.hr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=63"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/hrmdrustvo.hr\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/63\/revisions"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/hrmdrustvo.hr\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/59"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/hrmdrustvo.hr\/wp-json\/wp\/v2\/media\/870"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/hrmdrustvo.hr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=63"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}